Tomasz Szerszeń

szerszen_mickiewicz-1

Tomasz Szerszeń, Mickiewicz – Tejrezjasz, 2014, fotografia

Adam Mickiewicz, największy polski pisarz epoki romantyzmu, pomnikowy wieszcz, patron szkolnych akademii, był również emigrantem-tułaczem, politycznym aktywistą, rewolucjonistą, mesjanistą, kosmopolitą o skomplikowanej tożsamości i momentami mocno wywrotowych poglądach. W nigdy nieukończonym i ostatecznie zniszczonym przez autora dziele Historia przyszłości snuł utopijne wizje – tekst był filozoficznym pre-science fiction, a zarazem geopolityczną diagnozą. Można zatem w Mickiewiczu zobaczyć archetypową figurę wieszcza, proroka rodzącej się nowoczesności – czytającego znaki przyszłości, „wieszczącego z fusów i z gwiazd”. Dar prorokowania, czytania znaków, odgadywania przyszłości jest wielkim przywilejem, ale również olbrzymim ciężarem. Bywa także przekleństwem. Jak w przypadku mitycznego greckiego wróżbity Tejrezjasza, który tę zdolność przypłacił ślepotą. W swojej pracy Tomasz Szerszeń odwołuje się do wieloznacznej figury wieszcza-ślepca. Co dziś widzą puste oczodoły proroka? Równocześnie twarz wieszcza zostaje sprowadzona do graficznego obrysu – skorupy, w którą każdy wpisać może własne sensy, zobaczyć w niej coś innego. Choćby lorda Vadera – popkulturowe wyobrażenie totalitarnego władcy pragnącego władzy nad wszechświatem.

Tomasz Szerszeń (ur. 1981, Warszawa) – artysta wizualny, fotograf, antropolog. Ukończył fotografię na PWSFTViT w Łodzi i Interdyscyplinarne Studia Humanistyczne na Uniwersytecie Warszawskim. Doktor nauk o sztuce.