Jakub Szczęsny

_DSC2575

Dzięki uprzejmości Instytutu Polskiego w Budapeszcie

Dom Kereta, 2012 (model: 2015), skala 1:25, plastik, papier, drewno, 45 × 57 × 13,5 cm

wykonanie modelu: Kuba Morkowski, Adam Perka

Dom Kereta to instalacja artystyczna powstała w 2012 roku na warszawskiej Woli. Przyjęła ona formę domu-łącznika pomiędzy dwoma budynkami reprezentującymi różne okresy z historii stolicy. Szczelina, w której znajduje się dom-instalacja, ma 152 cm szerokości w najszerszym miejscu i 92 cm w najwęższej części. Położony bardzo blisko centrum Warszawy obiekt, mimo miniaturowych rozmiarów, może pełnić funkcję miejsca do życia i pracy. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że niemożliwe jest egzystowanie na tak małej przestrzeni. Jednak Dom Keret podważa to wrażenie, poszerzając zarazem pojęcie architektury niemożliwej. Dom został wybudowany w miejscu, gdzie spotykają się odmienne tkanki architektoniczne. Pierwsza z nich to kamienica przy ulicy Żelaznej – fragment przedwojennego miasta, cudem ocalałego żydowskiego getta. Druga to blok mieszkalny powstały po wojnie, w czasach, gdy architektura miała za zadanie negować poprzednią strukturę miejską. Jakub Szczęsny postanowił wypełnić to pęknięcie, przekształcając je w funkcjonalną przestrzeń życiową. Najwęższy dom w Warszawie wyposażony został we wszelkie udogodnienia, znajdują się tu: kuchnia, łazienka, sypialnia i miejsce do pracy. Razem tworzą ermitaż – pustelnię skłaniającą do twórczej refleksji. Patronem tego miejsca i jego symbolicznym rezydentem jest izraelski pisarz Etgar Keret. Dla niego to rodzaj symbolicznego powrotu do miasta, gdzie poznali się jego rodzice. Dla warszawiaków Dom Kereta to nie tylko atrakcja turystyczna, ale także symboliczne połączenie przeszłości i przyszłości. Ten zbiór znaczeń inspiruje artystów zapraszanych do Domu Kereta, którzy stanowią nieodłączną część projektu.

Jakub Szczęsny (ur. 1973, Warszawa) – architekt. Studiował architekturę na Politechnice Warszawskiej. Od 2008 roku zaangażowany w projekty architektoniczne w Polsce, Izraelu i Autonomii Palestyńskiej z czołowymi polskimi i zagranicznymi kuratorami i instytucjami sztuki.